Styling är utseendeförändringar som hämtar inspiration och funktion från tävlingsidan inom bilsport. Från början togs förändringarna fram för att förbättra bilarnas prestanda som lägre luftmotstånd, bättre styrrespons, bättre grepp, ökad downforce med mera. Många tilltalas av att bilen också får ökat estetiskt utseende. Priserna för styling varierar enormt beroende på tillverkare, omfattning materialval, med mera.
Spoilers, kjolpaket & hela bodykit,
1.000–200.000 kr++
Den vanligaste och billigaste formen av styling är att utrusta bilen med ny spoiler/diffusor. Priset startar från någon tusenlapp för plast och från några tusenlappar för kolfiberdetaljer. Passformen kan variera ordentligt beroende av tillverkare. Hela kjolpaket där främre kofångare, sidokjolar och bakre kofångare byts ut startar på cirka 20 000–30 000 kr. Delarna levereras olackerade från leverantören och lackeras sedan i bilens färg (lackeringskostnad tillkommer). Den mest omfattande extriöra förändringen är hela ”bodykits” och där ”wide body” även omfattar tämligen extrema modifieringar i bilens originalkaross. Ofta måste till exempel bakre hjulhus sågas upp. Det finns flera stora leverantörer av ”wide body” som Prior design och Liberty Walk för att nämna några. ”Wide body”-modifiering kostar normalt flera hundra tusen kronor inklusive kit, modiferingar, arbete, lackering med mera och är av naturliga skäl mest lämpade för extrema sportbilar. För er som är intresserade av att se vår utställningsbil, en BMW 650 utrustad med ett helt ”wide body”-kit, ring oss så bokar vi en visning!
Modifiering av bakkofångare och avgasrör, från cirka 5.000 kr
En otroligt populär modifiering är att efterlikna standardbilens utseende med någon av prestandamodellernas utseenden som till exempel BMW M-modellerna, Audi S/RS-modellerna, MB AMG-modellerna där bakre kofångare/diffusor modifieras och avgasrören ändras från en eller två till fyra stycken.
Sänkning, från cirka 5.000 kr
Med en sänkningssats kan man göra sin bil lägre och syftet är dels att förbättra vägegenskaperna samt att den blir snyggare. Sänkningen gör bilen något hårdare i sin gång. Den stummare gången gör bilen mer stabil i högre hastigheter och du får även märkbart bättre styrrespons. Sänkning sker normalt med 20–60 mm och görs oftast i ett fast antal millimeter, det vill säga originalfjädrarna ersätts med kortare sänkningsfjädrar. Ibland byts även stötdämparna ut. Fjädrarna finns i olika hårdhetsgrader och från flera tillverkare. Räkna med ett frånpris om 5 000 kr för fjädrar och arbete. Vill du även byta ut stötdämparna tillkommer kostnader. För den normala sänkningen räcker det gott med att endast byta fjädrarna.
Ställbar sänkningssats – coiloverkit, från cirka 15.000 kr
Vill du istället ha en mer avancerad lösning finns integrerade stötdämpare med ställbar fjädringslängd. För dig som vill ha möjlighet att justera sänkningen/hårdheten efter olika körstilar, till exempel om du vill köra bilen på bana ibland och i övrigt köra bilen som vanligt. Du kan enkelt justera inställningen/sänkningen själv för de olika tillfällena.