Prova gärna vår nya site!
https://next.infosite.se/

Start - däck och fälgar
Följ oss på facebook

Besök gärna vår nya sida next.infosite.se

Sportavgassystem ger bättre förbränning, mer effekt, mer vridmoment och högre och mer aggressivt ljud – speciellt vid gaspådrag då avgaserna fritt flödar genom systemet. Med ett sportavgassystem ökar du bilens prestanda, gasresponsen blir mer precis utan fördröjning och dessutom minskar bränseförbrukningen. Designen av sportavgassystemet optimeras genom att avgasrören får större diameter och att rörböjarna rätas ut. Ljuddämparna konstrueras för maximalt gasflöde. I vissa fall ersätts även katalysatorerna med effektivare så kallade racekatalysatorer, i extrema fall för att maximeras gasflödet byggs sportavgassystemen helt utan katalysatorer.

Tack vare det ökade gasflödet ökar syremängden motorn drar in och därmed effektiviseras förbränningen. De mer exklusiva sportavgassystemen specialbyggs och provas ut på sk rullande landsväg för optimering av ljud, gasföde och effekt. Sportavgassystemen från IPE kan ge upp till 10 procents mer effekt! Normalt tillverkas sportavgassystemen så de blir lättare, de mest exklusiva systemen tillverkas i titan till mindre än halva originalsystemets vikt. Viktbesparingen påverkar alla föregående angivna faktorer i positiv riktning.

Sportavgassystem – längre livslängd och bättre utseende

De flesta sportavgassystem tillverkas i högkvalitativt rostfritt stål eller titan och håller hela bilens livslängd. Sportavgassystemen levereras med estetiskt tilltalande ändrör ofta med tillverkarnas logotyp ingraverat. Ändrören kan även de fås i olika design och material, rostfritt, chromat, kolfiber mm.

Tillverkare av sportavgassystem

Det finns många olika tillverkare av sportavgassystem och prisklasser. Vi har generalagenturen för IPE – Innotech Performance Exhaust som är ett av marknadens bästa och mest prestigefyllda tillverkare av sportavgassystem. IPE:s fabrik utvecklar varje system på rullande landsväg. Passform och kvalitet är det bästa marknaden förmår. Endast några få varumärken har egen utveckling och tillverkning. De flesta legotillverkas i andra fabriker och säljs under olika varumärken. IPE har Valvetronic som standard, vilket innebär att du med en fjärrkontroll i bilen kan styra avgasventilerna i ljuddämparna i tre lägen: ON – ventilerna står helt öppna och avgaserna flödar helt fritt och ger maximal effekt och ljud, OFF – ventilerna är helt stängda och avgasflödet begränsas, bilen kör i tyst komfortläge och slutligen AUTO – ventilerna styrs av gaspådraget och öppnas helt vid cirka 3 000 varv, när du släpper på gasen stängs ventilerna och systemet går tillbaks till tyst komfortläge.

Priser och omfattning – från cirka 10.000 kr

Priserna varierar kraftigt beroende på tillverkare, materialval och omfattning på sportavgassystemet. Systemen delas grovt in i tre sektioner: Närmast motorn sitter headers (sugmotorer) eller downpipe (turbomotorer) som levereras med racekatalysatorer eller utan dessa. Efter grenrör/downpipe kommer mellansektionen med X-pipe, Y-pipe, Mid-pipe et cetera och därefter ljuddämparna och avslutningsvis själva ändrören. Vissa bilar använder originalslutrören som sitter integrerade i bilens kofångare (till exempel Lamborghini Huracan, MB GTS. Marknadens enklaste system avsedda till standardbilar kostar några tusenlappar och kan oftast köpas direkt i olika lågpriskedjor (dock inget vi säljer eller monterar). I mellansegmentet finns många tillverkare vars enklaste utformning med ljuddämpare kostar från cirka 10.000 kr, catbacksystem från cirka 15.000–20.000 kr. Det exklusivare segementet speciellt inriktat på sportbilar och supersportbilar där bland annat IPE befinner sig, startar catbacksystemen på cirka 35.000 kr och helsystemen i titan kan i extrema fall för de dyraste supersportbilarna passera 150.000 kr. Normalsystemen från IPE kostar 40.000–80.000 kr.

Varianter

  1. Enklaste utformning – endast ljuddämpare.
  2. Catback – allt bakom katalysatorn ersätts, Y-pipe, Mid-pipe, X-pipe (olika för olika bilar) samt ljuddämpare.
  3. Helsystem – dyraste och mest kostsamma montering då ofta motorn måste lossas i sina fästen. Här monteras nya grenrör/headers alternativt downpipe, med eller utan katalysatorer (utöver hela catbacksystemet).
  4. Till varje system kan valfritt ändrör monteras, chromat, svart, kolfiber, titan, eloxerade med mera. Observera dock att vissa bilar använder sig av de ändrör som sitter integrerade i bakre kofångare.

I vårt utbud finns sportavgassystem för Nissan GTR, Porsche, McLaren, Maserati, Lamborghini, BMW, Mini, Mercedes Benz AMG, Ford, Volkswagen, Ferrari, och Audi.

Jag vill veta mer om .
Vänligen kontakta mig för en offert.

Namn/Företagsnamn/Kontaktperson*


Mobilnummer:*


E-post:*


Regnr:*


* = obligatorisk uppgift